مقالات دعاوی خانوده

ازودواج مسلمان با کافر

ازودواج مسلمان با کافر

نکاح مرد کافر با زن مسلمان؟؟

به دستور ماده ((۱۰۵۹))قانون مدنی (نکاح مسلمه با غیر مسلم جایز نیست). قانون مدنی در ماده بالا به پیروی از حقوق اسلام نکاح زن مسلمان را با مرد غیر مسلمان خواه اصلی باشد (اهل کتاب یا غیر اهل کتاب )یا مرتد (ملی یا فطری)ممنوع دانسته است و نکاح مزبور باطل می باشد . در این امر فرق نمی نماید که نکاح دایم باشد یا منقطع. ممنوعیت نکاح زن مسلمان با مرد غیر مسلمان اجماعی کلیه فرق مسلمین است.

نکاح مرد کافر با زن مسلمان

نکاح مرد مسلمان با زن کافره؟؟

قانون مدنی با آنکه در مقام بیان حکم نکاح مرد مسلمان با زن کافره بوده راجع به این امر به سکوت برگذار نموده و اکتفا به بیان حکم نکاح مسلمه با غیر مسلم کرده است. از وضعیت مزبور می توان استنباط نمود که قانون مدنی نکاح مسلم را با غیر مسلم به طور مطلق جائز دانسته است ولی با توجه به مقررات نکاح قانون مدنی که از حقوق امامیه اقتباس شده و آن در اجتماع مسلمانان از عادات مسلمه شناخته می شود و باید در کلیه مقررات مربوطه به نکاح به دستور ماده ((۳))قانون آئین دادرسی مدنی در موارد اجمال و نبودن قانون طبق حقوق امامیه رفتار گردد شرح نکاح مرد مسلمان با زن کافره در حقوق امامیه ذیلا بیان می شود:

در حقوق اسلام زنان کافره بر دو دسته اند

الف _زن کتابیه _و آن زن غیر مسلمانی است که پیرو یکی از ادیانی می باشد که اسلام برای آن پیغمبر و کتاب آسمانی شناخته است

ب_زن غیر کتابیه _و آن زن غیر مسلمانی است که پیرو یکی از پیغمبرانی نمی باشد که دارای کتاب آسمانی است(خواه دارای مذهبی باشد یا اصلا معتقد به مذهب نباشد ). نکاح مرد مسلمان با زن غیر کتابیه چه دائم باشد یا منقطع به اجماع علمای اسلام ممنوع است

نکاح مرد مسلمان با زن کافره

کافر و مسلمان

قبل از بیان منع نکاح زن مسلمان با مرد کافر لازم است هریک از مسلمان و کافر شناخته شود .
مسلمان کسی است که معتقد به وحدانیت خداوند و نبوت نبی اکرم و ضروریات دین اسلام باشد، از هر یک از فرق که پیروی نماید.

کافر کسی است که به وحدانیت خداوند یا نبوت نبی اکرم و یا به یکی از ضروریات دین اسلام اعتقاد نداشته باشد

هریک از مسلمان و کافر ممکن است مستقل و حقیقی ،ممکن است حکمی و تبعی باشد بنابراین :

۱_مسلمان بر دوقسم است

اول _مسلمان مستقل و حقیقی _و آن کسی است که پس از بلوغ مسلمان باشد زیرا در آن زمان است که انسان دارای تکلیف می شود یعنی استقلال مذهبی پیدا می نماید

دوم _مسلمان حکمی و تبعی _و آن صغیری است که یکی از ابوین او در حال انعقاد نطفه اش مسلمان بوده اند. صغیر مزبور به تبع ابوین خود مسلمان شناخته می شود

۲_کافر
کافر نیز بر دودسته است.

اول_کافر مستقل و حقیقی_و آن کسی است که پس از بلوغ کافر باشد زیرا چنانکه گذشت ،انسان پس از بلوغ دارای شخصیت مستقل می شود.

دوم _کافر حکمی و تبعی _وآن صغیری است که ابوین او در حال انعقاد نطفه اش کافر اصلی یا مرتد یا مختلف بوده اند. صغیر مزبور در حکم کافر است تا آنکه یکی از ابوین او اسلام آورند و یا صغیری مزبور پس از بلوغ اظهار اسلام بنماید

کافر مستقل و حقیقی بر دوقسم است:
۱_اصلی
۲_مرتد
الف کافر اصلی _و آن کسی است که پدر و مادر او کافر باشند
ب کافر مرتد _ و آن کسی است که قبلا مسلمان بوده و بعدا از دیانت اسلام خارج شده است . و آن نیز بر دو قسم است

یک مرتد فطری : وآن عبارت است از کسی که یکی از ابوین او در حال انعقاد نطفه مسلمان بوده اند و او پس از بلوغ اظهار اسلام نموده و سپس کافر شده است

دو مرتد ملی_ و آن کسی است که ابوین او در حال انعقاد نطفه اش کافر بوده اند و او پس از بلوغ اظهار کفر نموده یعنی کافر حقیقی شده است و سپس اسلام آورده و بعد از آن مجددا کافر گردیده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *